گزارش سمینار علمی آیا کانسر های کلون قابل وقایه است؟

گزارش سمینار علمی:

سمینار علمی با موضوع “آیا کانسرهای کولون قابل وقایه است؟” برای حضور گسترده اساتید و دانشجویان دانشکده طب معالجوی در دانشگاه کاتب برگزار گردید.

در ابتداء جلسه با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز گردید. سپس ریاست محترم دانشگاه کاتب ضمن خوش آمدگویی به حضار جلسه، در رابطه با اهمیت و جایگاه علوم طبی و بهره برداری از پیشرفت های علمی روز در جهت تشخیص، پیشگیری و کمک به تداوی مریضان تأکید نمودند. در ادامه بیوگرافی و سوابق علمی و تحقیقاتی سخنران جلسه برای حاضران قرائت شد. سپس از آقای پوهندوی دوکتور بسم الله شیوامل جهت ارایه سخنرانی دعوت به عمل آمد. ایشان در ابتدا اپیدمیولوژی بیماری، میزان شیوع و موارد ابتلاء و مرگ و میر ناشی از کانسر کولون در سطح جهان را بر اساس سن، جنسیت و طبقات اجتماعی مقایسه و بررسی نمودند.

این سمینار ایشان ضمن تشریح پتالوژی کانسر کولون، عوامل اتیولوژیک و نقش ریسک فکتورهای خطر قابل تغییر و غیرقابل تغییر و میزان تأثیر هر یک در ابتلاء و مرگ و میر بیماران مصاب به کانسر کولون را ارایه نمودند. سپس در رابطه با روش های تشخیص و انواع روش های تداوی موجود در جهان نیز معلومات ارایه نمودند. ایشان مهمترین راه های وقایه نسبت به خطر ابتلاء به کانسر کولون را دوری از مصرف سگرت، پرهیز از مصرف الکل، کاهش مصرف غذاهای پر شحم، مصرف غذاهای فیبردار بخصوص مصرف میوه و سبزیجات، انجام منظم فعالیت های ورزشی حداقل 3 روز در هفته به مدت 30 دقیقه و … دانسته که این موارد می تواند از ابتلا به کانسر کولون جلوگیری به عمل آورد. آقای پوهندوی دوکتور شیوامل توصیه کردند با توجه به خطر ابتلاء به کانسر کولون در سطح دنیا در سنین بالاتر از 45 سال که در حال افزایش است، بناً انجام تست های غربالگری بخصوص اجرای کولونسکوپی به تشخیص و درمان به موقع بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری قرار دارند، موثر بوده و می تواند منجر به افزایش طول زندگی بیمار گردد.

از آنجاییکه عامل عمده حدود ۹۰٪ واقعات کانسرهای کولون، پولیپ های ادنوماتوز کولون است بناً معاینات غربالگری، تشخیص و برداشتن پولیپ‌ها در مراحل ابتدایی در کاهش کانسرهای کولون نقش فوق العاده‌ای را دارا می‌باشد که امروز در اروپا تمام باشنده‌های جامعه بعد از سن ۴۵ سالگی معاینه کولونسکوپی را بصورت نارمل اجرا می‌نمایند. از آنجاییکه واقعات کانسر‌های کولون در کشور ما نیز وجود دارد بهتر است تا معاینات غربالگری کولونوسکوپی به حیث یک پروژه تحقیقاتی در سرزمین ما نیز آغاز گردد.

بناً با معاینه کولونوسکوپی احتیاطی میتوانیم از وقوعات بروز کانسر کولون جلوگیری به عمل آوریم.

این سمینار در تاریخ 9 ثور سال 1402 با اشتراک اساتید کدر، مدعو و دانشجویان دانشکده طب در سالون مطالعه ساختمان مرکزی دانشگاه کاتب برگزار گردید.

0 0 votes
Article Rating

Sharing



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-05-08