گزارش سمینار علمی دانشجویی دیابت

گزارش سمینار علمی دانشجویی دیابت

دانشکده طب دانشگاه کاتب با توجه به نیازسنجی های انجام شده و به منظور رسیدن به اهداف استراتژیک و پلان عملیاتی سال 1402 سمینار علمی دانشجویی تحت عنوان دیابت را برگزار نمود. سمینار با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز گردید و به تعقیب آن جناب آقای دوکتور عباسعلی رموزی؛ ریاست محترم دانشکده طب ، راجع به اهمیت محصل محوری، تحقیقات علمی، اهمیت برگزاری سمینار علمی توسط محصلین و تولید علم سخنان خویش را ارایه کردند. سپس سمینار توسط چهار محصل، طوری ذیل ارائه گردید:

  • قاری زمان محمدی؛ موضوع اپیدمیولوژی، تعریف، علایم و تشخیص دیابت
  • احمد ولی عمری؛ موضوع فزیوپتالوژی و پتوجنیز دیابت
  • سیدابراهیم ارمان؛ موضوع اختلاطات دیابت
  • نوید عرفانی؛ تداوی و رژیم غذایی برای بیماران دیابت

واژه دیابت در طب به مجموعه‌ای از امراض به کار می‌رود، که وجه مشترک آن‌ها در پر ادراری مریض می‌باشد.

دیابت شیرین یا مرض شکر به انگلیسی🙁 Diabetes mellitus) یک نوع بیماری متابولیکی و مزمن است که نشانه آن قند خون بالاتر از ۱۲۰(میلی‌گرم در دسی لیتر) در یک برهه طولانیست. این بیماری سه نوع اصلی نوع ۱، نوع ۲ و حاملگی دارد؛ در دیابت نوع ۱ به علت تخریب حجرات بتای پانکراس توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود، این نوع دیابت می‌تواند ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد و به دلیل نبود انسولین در بدن فرد مبتلا نیاز حتمی به تزریق انسولین وجود دارد. این نوع از دیابت با نام‌های «دیابت وابسته به انسولین» یا «دیابت نوجوانان» نیز شناخته می‌شود.

در دیابت نوع ۲، سلول‌های بدن به وجود انسولین پاسخ درست نمی‌دهد و انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام داده و قند موجود در خون را کاهش دهد. این اتفاق در نهایت ممکن است به تخریب حجرات بتای پانکراس و توقف کامل تولید انسولین منجر شود. در ابتلای فرد به دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی ایفا می‌کند. نوع سوم آن دیابت زنانه یا دیابت حاملگی می‌باشد؛ این مرض زمانی رخ می‌دهد که زنان حامله بدون سابقه دیابت دچار سطح بالای قند خون شوند.

طبق آمار بهداشت جهانی شیوع دیابت در بزرگسالان جهان 80.8% است، که از این تعداد حدود 90% آن دیابت نوع ۲ می‌باشد؛ همچنین نرخ شیوع جنسیتی آن به‌طور متوسط در زنان و مردان یکسان است.

میزان ابتلا به مرض دیابت در جهان با سرعت در حال افزایش است و این میزان در کشورهای در حال توسعه بیشتر از سایر کشورها است. زیرا ساکنان این کشورها به رژیم غذایی مملو از قند و نشایسته روی آورده‌اند که سال‌ها است کشورهای توسعه یافته را دچار مشکل کرده‌است. بعد از ارائه محصلین، جناب استاد دوکتور حسین علی سلطانفر؛ کادر علمی دانشکده طب معالجوی و متخصص امراض چشم، راجع به مشکلات شایع چشم در افراد دیابتی و راهکارهای مقابله با آن ایراد سخن نمودند.

سمینار با برنامه پرسش و پاسخ ادامه یافت و در پایان برنامه، به محصلان ارایه کننده و دست اندرکاران این سمینار، لوح تقدیر داده شد و این محفل علمی دانشجویی با دعای خیر به پایان رسید.

 

0 0 votes
Article Rating

Sharing



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-05-08