گزارش سمینار علمی هپاتیت

گزارش سمینار علمی

موضوع: هیپاتیت

اهمیت موضوع

هیپاتیت به التهاب نسج کبد (liver) گفته می شود که یکی از اسباب اسکار کبد (liver chirosis)، عدم کفایه کبد و سرطان کبد به شمار می رود. اسباب عمده ای هیپاتیت هیپاتوویروس ها، الکول، دواها از جمله پاراسیتامول، توکسین ها، اوتوایمیون و non alcoholic steatohepatitis می باشند. بیش از ۵۰۰ میلیون واقعه ای هیپاتیت در سراسر جهان وجود داشته که میزان مرگ و میر ناشی از این مرض سالانه بیش از یک میلیون می باشد. در افغانستان براساس تحقیق انجام شده در بانک خون مرکزی و شعبات ولایتی آن که در بین سال های 1996 الی 2005 انجام شده از مجموع 125832 فرد مورد آزمایش در نزد 795 فرد HCV و در نزد 2221  فرد HBV مثبت در یافت شده است. پس با شناخت اسباب هیپاتیت، روش های تشخیص، تداوی و راهای پیش گیری از انتقال ویروس های هیپاتیت می توان از عدم کفایه کبد که منجر به مرگ می گردد؛ پیش گیری کرد.

زمان و مکان برگزاری: سمینار روز سه شنبه به تاریخ ۲۸ / ۶ / ۱۴۰۲ از ساعت ۱:۳۰ الی ۳:۰۰ بعد از ظهر در سالن اجتماعات دانشگاه خاتم النبیین بر گزار گردید.

آجندای جلسه

برنامه باتلاوت آیات کلام الله مجید توسط یک تن از اشتراک کننده گان با حضور اساتید، داکتران و دانشجویان دانشکده های طبی دانشگاه کاتب و خاتم النبیین آغاز گردید. در بخش اول برنامه دوکتور حسین علی سلطان فر استاد کادر دانشکده طب دانشگاه کاتب در مورد آناتومی، فیزیولوژي و عمومیات هیپاتیت و میزان شیوع آن در جهان و افغانستان بحث کامل و جامع را ارایه نمود. در قسمت دوم این جلسه دوکتور جواد جواد یک تن از اساتید کادر دانشکده طب دانشگاه خاتم النبیین در مورد هیپاتیت B معلومات کامل ارایه نمود و در اخیر دوکتور عظیم لطیف مسؤل بخش مراقبت های جدی (ICU) شفاخانه صحت طفل اندراگاندی در مورد تشخیص و تداوی هیپاتیت بحث نمود. جلسه با دعاییه خیر و عکس دسته جمعی اشتراک کننده گان به پایان رسید.

محتوای سمینار

  • تشریح آناتومی؛ فیزیولوژی کبد و عمومیات هیپاتیت
  • تشریح میزان شیوع هیپاتیت در جهان و افغانستان
  • بیان اعراض، علایم و اختلاطات هیپاتیت
  • توضیح انواع هیپاتیت و اسباب معمول آن
  • تشریح کامل تشخیص و تداوی مرض
  • تشریح راهای انتقال ویروس های هیپاتیت
  • توضیح راهای پیش گیری از انتقال ویروس های هیپاتیت در جامعه و مکان های کاری

نتیجه گیری

ازینکه معمول ترین سبب هیپاتیت هیپاتوویروس، دواها و الکول می باشند؛ پس با تشخیص، تداوی و پیش گیری از انتقال ویروس در نزد افراد در معرض خطر می توان میزان شیوع مرض کاهش داد. از طرف دیگر دواهای که هیپاتوکسیک هستند باید به مشوره دوکتور متخصص و فارمسیست تجویز می مصرف گردند. در کشور های غربی از جمله آمریکا یکی از معمول ترین سبب اسکار کبد (liver chirosis) استفاده زیاد از الکول می باشد که به فضل خداوند در کشور ما به برکت دین مقدس اسلام استفاده از این ماده کیمیاوی حرام بوده و کسی استفاده نمی کند.

 

0 0 votes
Article Rating

Sharing



چاپ
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

2024-05-09